مدیر مستعفی گوگل این کمپانی را شرکتی رقابت محور دانست

مدیر مستعفی گوگل این کمپانی را شرکتی رقابت محور دانست

استیو یگ (مدیر دفتر مهندسی نرم افزار گوگل) بعد از 13 سال فعالیت در این کمپانی استعفا داد؛ اگرچه اینگونه اخبار معمولا به تیترهای خبرگزاری‌ها تبدیل نمی‌شوند، اما آخرین صحبت‌های این مدیر پیش از خروج از گوگل درخور توجه است.

به گزارش اکوسیستم، از میان دلایل این مدیر مستعفی برای قطع همکاری خود با غول فناوری آمریکایی می توان به تغییر ماهیت آن اشاره کرد؛ یگ باور دارد که گوگل از شرکتی مشتری محور به شرکتی صد درصد رقابت محور تبدیل شده است و همین امر باعث شد که این کمپانی دیگر محیطی الهام بخش برای کار کردن نباشد.

استراتژی جدید گوگل برای همگام ماندن با رقبا، تنها دلیل کناره گیری یگ نبوده است، وی در وبلاگ خود نوشت: علت اصلی جدایی من از گوگل این است که آنها دیگر توان ابداع و نوآوری را از دست داده‌اند. اول اینکه آنها به شدت محافظه کار هستند و تنها روی حفاظت ار داشته‌های خود تمرکز کرده‌اند و از ریسک پذیری و نوآوری‌های واقعی هراس دارند. دو اینکه آنها در سیاست غرق شده‌اند. سوم اینکه گوگل مغرور شده است، وقتی شرکتی تا این حد موفق باشد، می‌تواند تحت تاثیر نوعی حس شکست ناپذیری قرار بگیرد که پیامدهای ناخوشایندی مانند از خود رضایتی، سندرم عدم ابداعات تازه، از دست دادن ارتباط با مشتریان و تصمیمات استراتژیک ضعیف را به دنبال خواهد داشت.

با این وجود مدیر سابق دفتر مهندسی نرم افزار گوگل، این شرکت را یکی از بهترین سازمان‌های جهان از نظر محیط کاری می‌داند؛ ولی همچنان به بیان نارضایتی‌های خود از عملکرد گوگل ادامه داد و گفت: بسیاری از محصولات بزرگ شرکت گوگل در چند سال گذشته، تنها عکس المعلی نسبت به دستاوردهای رقبا بوده است، نه انتظارات مشتریان.

استیو یگ تشریح می‌کند که این کمپانی برای مدت طولانی در فاز من هم همینطور باقی مانده است و انبوهی از محصولات تکراری را تولید می‌کند. بطور مثال، وی به گوگل پلاس به عنوان پاسخی به فیسبوک، گوگل کلاد به عنوان پاسخی برای سرویس های وب آمازون، پیام رسان Allo به عنوان رقیبی برای واتساپ و گوگل اسیستنت به عنوان رقیبی برای سیری و احتمالا آمازون الکسا اشاره کرد. بطور ساده گوگل دیگر DNA ابداعات جدید را از دست داده است زیرا تنها به رقبای خود چشم دوخته نه به مشتریانش.

    نظرات