برای حل مشکلات، حاکمیت در آینده عهده دار تعهدات تامین اجتماعی شود

برای حل مشکلات، حاکمیت در آینده عهده دار تعهدات تامین اجتماعی شود

رضا معینی در کارگاه آموزشی اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌های تعاونی و شرکت‌های تعاونی کشور گفت: نرخ تورم، بیکاری و افزایش مشکلات اقتصادی باعث شده است تا براساس آخرین آمارها، سازمان تامین اجتماعی به مرز هشدار نزدیک شود و برای حل این مسائل باید حاکمیت در آینده عهده دار تعهدات سازمان تامین اجتماعی شود.

به گزارش اکوسیستم، روز گذشته دومین کارگاه آموزشی اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌های تعاونی و شرکت‌های تعاونی کشور با حضور رضا معینی (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی)، علی مطیع جهانی (معاونت پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران)، علی مصطفایی (مدیر اطلاعات و آمار اتاق تعاون ایران) و اسدی رئیس گروه پیمانکاران اداره کل وصول حق بیمه برگزار گردید.

این کارگاه آموزشی با هدف تبیین قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان و پیمانکاران برگزار شد و مسئولان حاضر خلاءهای اجرایی در بخش تعاون کشور را تشریح کردند. معینی در این کارگاه به بیان بعضی از چالش‌های صندوق بین نسلی تامین اجتماعی پرداخت و در مورد ضرورت توجه به موضوع سالمندی و افزایش هزینه‌های صندوق در سال‌های آتی تاکید نمود.

معینی ادامه داد: براساس آخرین بررسی‌هایی که انجام شده است، پیش بینی می‌شود تا 20 سال آینده جمعیت سالمند در ایران بیش از 10 درصد جمعیت کل کشور باشد و این روند مشکلات جدی را برای صندوق‌ها و سازمان‌های تامین اجتماعی به وجود خواهد آورد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی با بیان اینکه تعهداتی که برای تامین اجتماعی ایجاد شده است در کنار بدهی‌های دولت به این سازمان، از دیگر چالش‌های موجود این صندوق است، بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های صندوق موضوع سرمایه گذاری‌ها است و باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ پرداخت حق بیمه در کشور ما زیاد است و نمی‌توان آن را افزایش داد، اظهار داشت: بطور متوسط نرخ حق بیمه پرداختی به 24 درصد می‌رسد و این موضوع در مواردی حتی بیش از 30 درصد نیز می‌شود و در این خصوص نیازمند اصلاحات پارامتریک با شیب ملایم، دقت زیاد و کارشناسی دقیق هستیم.

معینی یکی از چالش‌های پیش‌روی این صندوق را فقدان نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: در خیلی از موارد اقدامات حمایتی برعهده صندوق تامین اجتماعی است، در حالی که این صندوق مشاع بین نسلی و متعلق به کارفرمایان است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی ضمن اشاره به اینکه صندوق تامین اجتماعی باید ماهانه 6 هزار میلیارد تومان پرداخت کند، بیان کرد: مجموع سرمایه گذاری‌ها و درآمدها از محل حق بیمه پرداختی نیز در همین محدود است و آمارها نشان می‌دهد که صندوق تامین اجتماعی در حال نزدیک شدن به بحران است.

    نظرات