بستر نامناسب اقتصاد سبب عدم تصمیم گیری های درست شده است

بستر نامناسب اقتصاد سبب عدم تصمیم گیری های درست شده است

غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران) اعتقاد دارد که بستر نامناسب اقتصاد سبب سلب تصمیم گیری‌های درست شده است و نمی‌توان با نادیده گرفتن این موضوع، بر اقدامات گذشته پافشاری کرد و باید به منظور حل مسائل به سمت شفاف سازی گام برداریم.

به گزارش اکوسیستم، شافعی امروز در نشست هیئت نمایندگان بیان کرد: با نگاهی به اقتصاد کشور درمی‌یابیم که حال اقتصاد خوب نیست و ناکارآمدی‌ بسیاری در عرصه‌های اقتصادی وجود دارد و این ناکارآمدی‌ها خود را به حوزه‌های اجتماعی و محیط زیست نیز رسانده‌اند و باعث کاهش اعتماد به مسئولان شده‌اند.

وی اضافه کرد: اما این به معنای ناامیدی نیست و قطعا می‌توان به یمن وجود کارشناسان فداکار و فعالان اقتصادی با اراده‌ای که در کشور داریم و با فراهم کردن ابزارها، افق بلند مدت و بهینه‌تری را برای اقتصاد کشورمان ترسیم کرد و بر مشکلات فائق آمد تا در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اقتصاد کشور به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: شرایط فعلی و انباشته شدن مشکلات در طول زمان باعث نارضایتی شده است و نمی‌توان با نادیده گرفتن آن بر اقدامات گذشته اصرار ورزید و در شرایط کنونی برای غلبه بر مشکلات باید به سوی شفاف سازی حرکت کرد. باید واقعیت‌ها را دید و از آنها سخن گفت، زیرا در غیر این صورت در دام مشکلات باقی می‌مانیم و شاهد افزایش فساد، فقر و عقب ماندن از توسعه اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: بستر نامناسب اقتصادی سبب سلب تصمیم گیری درست شده است و این ساختار نمی‌تواند باعث بیرون رفتن از مشکلات شود، به علاوه قوانین متعدد و تفسیرهای متفاوت از آن باعث مشکلات بسیار شده است. برای حل پایدار و ریشه‌ای مسائل اقتصادی باید واقعیت‌های موجود در جامعه را قبول کرد و به صورت شفاف و روشن از آنها سخن گفت، زیرا در غیر اینصورت همچنان در مشکلات باقی می‌مانیم و حتی شرایط را پیچیده‌تر و غیرقابل حل خواهیم کرد.

شافعی تشریح کرد: افزایش فساد و نابرابری‌های فراوان، فقر و بیکاری و کاهش سطح درآمد واقعی، عقب ماندن از توسعه اقتصادی از سال‌ها پیش مسائلی بوده است که پیامدها آن توسط کارشناسان و متخصصان و بخش خصوصی بارها پیش‌بینی و ذکر شده بود. با در نظر گرفتن تجربیات موفق دیگر کشورها توصیه می‌شود نهاد فراقوه‌ای به منظور توسعه کشور برای بازه زمانی 5 تا 10 ساله به وجود آید تا شاهد عبور از بحران باشیم.

وی گفت: مهمترین مشکل اقتصاد کشور تصمیم‌های مقطعی و جزیره‌ای است. ‌به همین دلیل فداکارانه باید تصمیم گرفت و به نسل‌های آینده نگاه کرد. در شرایط فعلی قوانین دست و پاگیر و پوسیده مانع از پیشرفت و توسعه است که باید بازبینی شود.

    نظرات