تاخیر دو برابری عرضه محصولات اپل نسبت به دوران مدیریت استیو جابز

تاخیر دو برابری عرضه محصولات اپل نسبت به دوران مدیریت استیو جابز

وال استریت ژورنال در گزارشی منتشر کرد که طی شش سال گذشته و در دوران مدیریت تیم کوک، فاصله زمانی بین معرفی محصولات شرکت اپل و عرضه آنها دو برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اکوسیستم، افزایش این فاصله زمانی به نفع شرکتی که فناوری‌های جدیدی را عرضه می‌کند، نخواهد بود؛ زیرا هرچه بازه زمانی معرفی تا عرضه محصول کوتاه‌تر باشد، رقبا فرصت کمتری برای عرضه فناوری‌های مشابه خواهند داشت، از طرف دیگر افزایش این فاصله باعث دلسرد شدن مشتریان می‌شود که این امر نیز کمپانی را متضرر می‌کند.

طی شش سال گذشته این بازه زمانی بطور متوسط 23 روز بوده است، در حالیکه قبل از آن تنها 11 روز بود. یکی از دلایل اصلی این تاخیر، تفاوت روش‌های مدیریت استیو جابز و تیم کوک است. جابر به معرفی محصولات کمتر در هر سال اعتقاد داشت، در حالی که کوک در دوران مدیریت خود حدود 70 محصول را معرفی کرده است، به عبارت دیگر مدیر عامل جدید بر خلاف بنیانگذار اپل به معرفی محصولات جدید در سریع ترین زمان ممکن علاقه دارد، در حالی که جابز بعد از مطمئن شدن از امکان عرضه محصول آن را رونمایی می‌کرد. به دنبال افزایش تنوع محصولات این کمپانی، عرضه آنها نیز با تاخیر بیشتری در دوران مدیریت کوک همراه شده است. البته این تاخیر باعث ضررهایی نیز شده است، برای مثال تاخیر مداوم در ارائه اسپیکر هوشمند هوم پاد سود بسیاری را از دست اپل خارج کرده، زیرا رقبایی مانند آمازون و گوگل موفق شدند پیش از این کمپانی محصولات مشابه‌ای را به بازار عرضه کنند.

تاخیر دو برابری عرضه محصولات اپل نسبت به دوران مدیریت استیو جابز

در این دوران عرضه 5 محصول سه ماه یا بیشتر و عرضه 9 محصول بین یک تا سه ماه بعد از معرفی صورت گرفته است، اما در دوران مدیریت بنیانگذار اپل یک محصول سه ماه و 7 محصول دیگر نیز بین یک تا سه ماه پس از معرفی به بازار عرضه شده‌اند.

البته یک دلیل دیگر برای افزایش بازه زمانی معرفی محصولات اپل و عرضه آنها را می‌توان خرید قطعه بجای تولید آن دانست. این کمپانی آمریکایی به جای تولید قطعات مختلف آنها را می‌خرد و مونتاژ محصولات را نیز به شرکت‌های دیگری واگذار می‌کند. اگرچه این سیاست باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، ولی عرضه به موقع محصولات به بازار فروش، نیازمند هماهنگی کامل بین شرکت‌های مختلف است و کوچکترین مشکلی می‌تواند باعث تاخیر در عرضه محصول شود.

    نظرات