افشای فرار مالیاتی شرکت گوگل در هلند

افشای فرار مالیاتی شرکت گوگل در هلند

تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری برای پرداخت نکردن مالیات‌های هنگفت به شیوه‌های متفاوتی متوسل می‌شوند، یکی از این شرکت‌ها گوگل است که اخیرا فرار مالیاتی آنها در هلند افشا شد.

به گزارش اکوسیستم، بر طبق بررسی‌های مسئولان هلندی که اخیرا در رسانه‌های این کشور افشا شد، شرکت گوگل برای فرار از پرداخت مالیات درآمد ۱۵/۹ میلیارد یوروی خود در سال 2016 از یک حقه مالیاتی به نام ساندویچ هلندی استفاده کرده است.

با استفاده از این حقه مالیاتی، گوگل توانست از پرداخت 3/7 میلیارد دلار مالیات به کشورهای اروپایی فرار کند. حقه ساندویچ هلندی متضمن انتقال درآمد از یکی از شعبات گوگل در ایرلند به شرکتی در هلند بوده است که هیچ کارمندی ندارد. در ادامه این مبلغ به شرکت دیگری در ایرلند برگردانده شده است و گوگل از طریق همین نقل و انتقالات مالی، مانع از افشای این حجم از درآمد خود شد.

این غول فناوری در سه سال گذشته دائما از این روش برای فرار از پرداخت مالیات استفاده کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل هر سال از این طریق درآمد بیشتری به جیب زده است.

مدیران این کمپانی آمریکایی هر گونه فرار از پرداخت مالیات را رد کرده‌اند و مدعی هستند که تمام مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و از قوانین مالیاتی تمامی کشورهایی که در آنها فعالیت دارند، تبعیت می‌کنند. مقامات هلندی در این رابطه گفته‌اند که اگر چه ادعای گوگل از لحاظ فنی درست است، ولی این شرکت و شرکت‌های مشابه مانند اپل، فیسبوک و مایکروسافت از حفره‌ها و خلاهای قانونی سو استفاده کرده و قانون را دور می‌زنند و کشورهای اروپایی باید با این وضعیت مقابله کنند.

    نظرات