استارتاپ آمریکایی ربات جراحی به اندازه يك مشت مي سازد

استارتاپ آمریکایی ربات جراحی به اندازه يك مشت مي سازد

استارتاپ Virtual Incision مشغول ساخت ربات‌ کوچک و کنترل از راه دور کوچکی است که کاربرد آن انجام جراحی‌های داخل شکمی در محیط‌های چالش برانگیز مانند بیمارستان‌های صحرایی یا ایستگاه‌های فضایی خواهد بود.

به گزارش اکوسیستم، این دستگاه جراحی همیار رباتیک که RASD نام دارد، توسط شرکت سازنده در شرایط بی وزنی و زیر آب مورد آزمایش قرار گرفت تا نحوه عملکرد آن در فضا ارزیابی شود.

شین فریتور (مدیر فنی و هم بنیانگذاران Virtual Incision) گفت: ربات‌های ساخت آنها در مقایسه با دستگاه‌های بزرگی نظیر ربات جراح داوینچی مانند لپ‌تاپ در برابر کامپیوتر رومیزی است. در ساخت RASD مواد بی خطر بکار برده‌ایم، ابعاد آن تنها به اندازه یک مشت انسان است و کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد، در مقابل دیگر ربات‌های جراح صدها کیلوگرم وزن داشته و قابل حمل نیستند.

RASD به جای شکافتن بافت شکم بیمار از طریق ایجاد چند برش کوچک در اطراف ناف، جراحی را انجام می‌دهد و با استفاده از ابزارهای مینیاتوری مانند دوریبن لاپاروسکوپی، کلمپ بافت بردار و قیچی قدرت انجام عملیات مختلفی را دارد.

استارتاپ آمریکایی ربات جراحی به اندازه یک مشت می سازد

بیمارانی که این ربات آنها را جراحی می‌کند، به علت اینکه پارگی‌ها و برش‌های کمی در بدن‌شان ایجاد می‌شود، دوره نقاهت کمتری خواهند داشت و سریع‌تر بهبود می‌یاند.

تزریق حجم عظیمی از سرمایه به این پروژه، باعث شد که این ربات‌ها کوچکتر، ایمن تر و کاربردی‌تر شوند و قیمت تمام شده آنها نیز کاهش پیدا کند.

این استارتاپ آمریکایی قصد دارد پس از دریافت مجوز‌های FDA برای محصول خود، تولید انبوه آن را آغاز کند و همزمان تحقیقاتی را نیز برای بهینه سازی آن انجام دهند.

این ربات‌ها هنوز به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال نشده‌اند اما این استارتاپ امیدوار است که در آینده فضانوردان از آن در  ماموریت‌های ماه و مریخ بهره ببرند.

    نظرات