جستجوي صوتي بهينه سازي موتورهاي جستجو را دشوارتر مي كند

جستجوي صوتي بهينه سازي موتورهاي جستجو را دشوارتر مي كند

استفاده از فناوری جستجوی صوتی برای یافتن موارد مختلف در موتورهای جستجو به طور روزافزونی در حال افزایش است؛ این امر باعث شده است تنها تنظیم سئو برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو کافی نباشد؛ برای انجام این کار باید به موارد دیگری نیز توجه کنیم که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم. 

اکوسیستم - فناوری جستجوی صوتی در ابتدای پیدایش خود، کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در دنیای امروز به یک فناوری متداول تبدیل شده و سرعت بالا و استفاده آسان از این فناوری موجب شده است، کمتر کسی موضوع مورد نظر خود را در موتورهای جستجو تایپ کند. میزان استفاده این فناوری در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیار گسترده‌تر خواهد شد.

 آمار نشان می‌دهد که 60 درصد کاربران استفاده از این فناوری را سال گذشته آغاز نموده و 40 درصد از کاربران حداقل یک بار در روز از این فناوری استفاده می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 پنجاه درصد از جستجوها در موتورهای جستجو، از طریق جستجوی صوتی انجام شود. در ضمن طبق آمار 60 درصد افراد در منازل خود از فناوری جستجوی صوتی استفاده می‌کنند و 50 درصد افراد نیز برای جستجوی موارد مختلف در گوشی‌های هوشمند خود از این فناوری استفاده می‌کنند.

با گسترش استفاده از فناوری جستجوی صوتی دستیارهای مجازی، مانند Alexa ،Siri ،Google home و Cortana برای بهره‌گیری حداکثری از این فناوری ایجاد شدند که قادر هستند کلمات بیان شده توسط انسان را با 92 درصد دقت تشخیص دهند. کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند مطالب مورد نظر خود را با کمک این دستیارهای صوتی به سرعت جستجو کنند و حتی سوالات خود را از این دستیارها بپرسند.

طبق آمار 60 درصد از افرادی که از این فناوری برای یافتن مطالب مورد نظر خود استفاده می‌کنند، تمایل دارند تعداد کمتری از نتایج جستجو نمایش داده شود و نتایج جستجو درست بر اساس آنچه که به دنبال یافتن آن هستند، نمایش داده شوند و فقط یک یا دو پاسخ کوتاه مشاهده کنند. مدیران سایت‌های مختلف سعی می‌کنند با پیروی از اصول سئو، مطالب سایت خود را برای نمایش بهتر در موتورهای جستجو، بهینه‌سازی کنند؛ این رویکرد روش بسیار خوبی برای بهتر دیده شدن سایت‌ها در موتورهای جستجو مانند گوگل است؛ اما این اصول تنها زمانی برای بهتر دیده شدن سایت و افزایش محبوبیت آن کافی هستند؛ که کاربران موضوعات مورد نظر خود را در موتورهای جستجو تایپ کنند؛ اما با گسترش استفاده از فناوری جستجوی صوتی، مدیران سایت‌ها باید به موارد دیگری هم توجه کنند که در ادامه به توضیح در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

کاربران در جستجوهای صوتی بیش از یک یا دو یا حتی سه کلیدواژه استفاده کنند و حتی گاهی اوقات یک جمله را به صورت کامل بیان می‌کنند؛ بنابراین مرورگرهایی که برای استفاده از فناوری جستجوی صوتی ایجاد می‌شوند، باید طوری طراحی شوند که کلماتی را کلیدواژه نیستند، تشخیص دهند و در تشخیص ارتباط آن‌ها با کلیدواژه‌ها نیز به خوبی عمل کنند؛ مثلا وقتی کاربری عبارت "قیمت خودروی مدل S چقدر است" را به صورت صوتی جستجو می‌کند، موتور جستجو فقط باید یک عدد را به کاربر نمایش دهد، اما وقتی کاربر عبارت " در چه رنگ‌هایی موجود است" یا "نزدیک‌ترین نمایندگی به محل زندگی من کجاست" را جستجو کند، کار موتور جستجو کمی سخت‌تر می‌شود و باید تشخیص دهد کلیدواژه هر سه عبارت جستجو شده همان "تسلا مدل S" است. در واقع منظور ما از توجه ویژه به موارد بیشتری که فراتر از تنظینم سئو هستند، بهبود عملکرد موتور جستجو برای تشخیص همین سوالات فاقد کلید واژه است و موتورهای جستجو باید بر اساس همین اصل بهینه‌سازی شوند.

به دلیل اینکه جستجوی‌های صوتی از نظر محتوا غنی‌تر هستند، برندها این فرصت را دارند که تکنیک‌های تبلیغاتی سفارشی‌سازی شده را ایجاد کنند، یکی از این روش‌ها این است که برای هر یک از نتایج جستجو یک صفحه فرود (صفحه فرود شامل هر صفحه‌ای است که کاربران وارد آن می‌شوند و معمولا از صفحات اصلی سایت، مجزا هستند؛ مثلا زمانی که بر روی یک بنر تبلیغاتی کلیک می‌کنند، وارد صفحه فرود متصل به آن بنر می‌شوند) ایجاد کرد که می‌توان با استفاده از پلتفرم JSON (پلتفرم متن باز سبکی که امکان شخصی‌سازی صفحه‌های فرود بر اساس داده‌ها را فراهم می‌کند) به راحتی این کار را انجام داد. در ضمن برندها می‌توانند با دستیابی به آدرس IP جستجوهای صوتی انجام شده توسط کاربران، به هیستوری‌ها که دربردارنده موارد جستجو شده توسط کاربر و خریدهای اینترنتی او در گذشته هستند، نیز دست پیدا کنند و نتایج جستجو را بر این اساس شخصی‌سازی کنند.

 

    نظرات