استارتاپ هايي که در سال 2017 با شکست روبرو شدند

استارتاپ هايي که در سال 2017 با شکست روبرو شدند

هر جا که کسب و کارهایی پا به عرصه رقابت می‌گذارند، شکست و موفقیت نیز وجود خواهد داشت. با نزدیک شدن به پایان سال 2017 میلادی بعضی از استارتاپ‌ها رسما تعطیلی خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش اکوسیستم، احتمال شکست همیشه وجود دارد و حتی استارتاپ‌هایی که روزی ارزش بالایی داشتند نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ در ادامه به کسب و کارهایی اشاره می‌کنیم که مجموعا توانسته بودند ۶۹/ ۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند، اما از آنجا که در ادامه به موفقیتی دست پیدا نکردند، مجبور به تعطیلی شدند.

Beepi

  • مدت فعایت: ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب شده: ۱۵۰ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۵۶۰ میلیون دلار

شرکت Beepi که وب‌سایت آن بازاری برای خرید و فروش خودروهای دست دوم بود، فوریه سال جاری میلادی اعلام کرد که فعالیت شرکت ادامه نخواهد داشت و برای همیشه تعطیل می‌شود. اگر چه این شرکت در ابتدا شروع پر قدرتی را داشت، ولی به تدریج از مشتریان آن کاسته شد. البته در طول فعالیت Beepi، وب‌سایت Fair.com و سرویس خرید و فروش خودرو DGDG رایزنی‌هایی را برای خرید این استارتاپ داشتند اما هردوی آنها در ادامه منصرف شدند. در آخر استارتاپ Beepi با کمبود سرمایه و درآمد مکفی مواجه شد و فوریه امسال رسما پایان فعالیت خود را اعلام کرد.

Quixey

  • مدت فعالیت: از ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب شده: ۱۳۳ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش:۶۰۰ میلیون دلار

شرکت Quixey به عنوان موتور جست وجوی موبایلی عمل می‌کرد که اپلیکیشن‌های مورد نظر کاربران را برای آنان پیدا می‌کرد. به نظر می‌رسد این استارتاپ هیچگاه نتوانست منبع درآمد ثابت و مطمئنی را به دست آورد و حتی انتخاب تومر کاگان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت در سال ۲۰۱۶ نیز نتوانست روند درآمدزایی شرکت را بهبود بخشد. نهایتا استارتاپ Quixey فوریه امسال مجبور شد بخش عمده‌ای از کارکنان خود را تعدیل کرد، ولی این اقدام نیز اثر بخش نبود و در نهایت شرکت در همان ماه بطور رسمی متوقف شد.

Yik Yak

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب شده: ۷۳ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۴۰۰ میلیون دلار

استارتاپ Yik Yak در سال ۲۰۱۳ اپلیکیشن شبکه اجتماعی خود با همین نام را عرض کرد، اما این شرکت اخیرا با مشکلات زیاد مواجه شد؛ گفته می‌شد اپلیکیشن فوق یکی از علل اصلی فساد به وجود آمده بین دانش آموزان کالجی در ایالات متحده بوده است. در نهایت این شرکت علیرغم تلاش‌های فراوان در ۲۸ آوریل امسال توقف فعالیت خود را برای همیشه اعلام کرد. چند روز بعد شرکت Square تعداد بسیاری از مهندسان Yik Yak را با قراردادی به مبلغ ۳ میلیون دلار به خدمت گرفت.

Maple

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۴ تا 2017
  • سرمایه جذب شده: ۲۹ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۱۱۵ میلیون دلار

Maple یک سرویس سفارش آنلاین غذا در ایالات متحده به حساب می‌آمد، که دفتر آن در شهر نیویورک مستقر بود. به لطف حمایت‌های دیوید چانگ (مدیر و موسس رستوران‌های محبوب Momofuku)، اپلیکیشن Maple یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های فروش آنلاین و دلیوری غذا در آمریکا شد. نکته جالب این بود که هزینه ارسال غذا و انعام همگی روی قیمت اولیه غذا حساب شده بودند و همراه با سفارش مشتری، یک نوع شیرینی بسیار لذیذ نیز برای آنها ارسال می‌شد، ولی مدتی بعد ارسال این شیرینی‌های پرطرفدار برای مشتریان متوقف شد و Maple در اقدامی حیرت‌آور تصویر همان شیرینی رت روی یک بروشور برای کاربران ارسال می‌کرد. چند ماه بعد تعداد زیادی از پرسنل این استارتاپ توسط سرویس ارسال غذای Deliveroo که در بریتانیا فعالیت می‌کند، استخدام شدند و این شرکت ۲۸ ماه می سال جاری میلادی فعالیت خود را برای همیشه متوقف کرد.

Sprig

مدت فعالیت: ۲۰۱۳ تا ‌۲۰۱۷

سرمایه جذب شده: ۵۷ میلیون دلار

حداکثر ارزش: ۱۱۰میلیون دلار

استارتاپ sprig در زمینه فروش آنلاین و ارسال غذا به مشتریان در ایالات متحده فعالیت داشت و موفق شده بود شهرت زیادی در ارائه غذاهای با کیفیت و تحویل آن با بیشترین سرعت به دست آورد، ولی در نهایت این شرکت آخرین در ۲۶می ‌سال جاری به فعالیت خود خاتمه داد. Sprig با شعار ارسال غذا در کمتر از ۱۵ دقیقه و پخت غذا با استفاده از منابع درجه یک محلی، مشتریان زیادی را در سراسر آمریکا جذب کرده بود، ولی مدل کسب و کار این شرکت در مقایسه با رقبایی مانند Seamless که غذاهای خود را با قیمت کمتری عرضه می‌کردند، مناسب نبود. طی بیانیه‌ای مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که پخت غذاها توسط شرکت در کنار ارسال آنها کار بسیار دشواری بوده است و همین موضوع باعث ورشکستگی شرکت شد.

Hello

مدت فعالیت: ۲۰۱۲ جولای ۲۰۱۷

سرمایه جذب شده: ۴۰ میلیون دلار

حداکثر ارزش: ۳۰۰ میلیون دلار

شرکت Hello سنسورهای نظارت بر خواب کاربران را تولید می‌کرد که در اتاق خواب آنان قرار می‌گرفت و دیگر نیازی نبود به مچ دست کاربر متصل شود. در نهایت Hello  در جولای سال جاری میلادی بعد از آنکه دیگر خریداری برای محصول خود پیدا نکرد، فعالیت خود را خاتمه داد. این محصول ابتدا در وب‌سایت Kickstarter معرفی شد و خیلی زود به یکی از محصولات محبوب در Target و Best Buy تبدیل شد. اما این موفقیتی برای ادامه کار این شرکت و رقابت با سایر فعالان این زمینه کافی نبود، در نتیجه استارتاپ Hello مجبور شد برای همیشه با دنیای تکنولوژی خداحافظی کند.

Jawbone

  • مدت فعالیت: ۱۹۹۷ تا جولای ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب شده: یک میلیارد دلار
  • حداکثر ارزش: ۳ میلیارد دلار

شرکت Jawbone یکی از پیشتازان عرصه گجت‌های پوشیدنی بود و عمدتا محصولاتی از قبیل گجت‌های سلامتی و اسپیکرهای قابل حمل را تولید می‌کرد. جولای امسال، در‌های این شرکت برای همیشه بسته شد و حسین رحمان (مدیرعامل Jawbone) یک کمپانی جدید با نام Jawbone Health Hub راه اندازی کرد که در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مرتبط با سلامت فعالیت می‌کند.

Juicero

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب‌شده: ۵/ ۱۱۸ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۲۷۰ میلیون دلار

شرکت Juicero در زمینه تولید ماشین‌های آب‌ میوه گیری فعالیت می‌کرد. این استارتاپ از سال 2013 شروع به جذب سرمایه کرد، ولی تا سال ۲۰۱۶ هیچ محصولی را به بازار عرضه نکرد. پس از گذشت یک سال، سرمایه گذاران متوجه شدند که این دستگاه ۴۰۰ دلاری فقط می‌تواند مواد داخل بسته‌ها را فشرد کند، کاری که مشتریان با فشار دست نیز می‌توانستند انجام دهند. به همین علت، این شرکت در دور جدید جذب سرمایه نتوانست موفق عمل کند. در نتیجه به اهداف مورد نظر دست پیدا نکرد و در نهایت در سپتامبر سال 2017 فعالیت خود را برای همیشه متوقف کرد.

Raptr

  • مدت فعالیت: ۲۰۰۸ تا سپتامبر ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب شده: ۴۴ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۱۷۰ میلیون دلار

Raptr یک شبکه اجتماعی برای گیمرهای سراسر دنیا بود که حدود یک دهه نیز فعالیت کرد. این شبکه به گیمرها کمک می‌کرد تا اطلاع پیدا کنند که دوستان‌شان چه بازی‌هایی را بیشتر انجام می‌دهند و همچنین به صورت آنلاین بازی‌های چند نفره را انجام دهند. اگرچه این سرویس در مدت فعالیت خود، خدمات و امکانات متنوعی را برای کاربران فراهم کرد، اما از آنجا که بسیاری از کمپانی‌های فعال در زمینه گیمینگ نیز شروع به ارائه این خدمات کردند؛ Raptr نتوانست جایگاه خود را در بازار حفظ کند. در سال ۲۰۱۶ نیز همکاری این شرکت با کمپانی تولید کننده چیپ‌های گرافیکی AMD به اتمام رسید و شرکت برای همیشه سرویس خود را از دسترس خارج کرد.

Doppler Labs

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۷
  • سرمایه جذب‌شده: ۵۱ میلیون دلار
  • حداکثر ارزش: ۲۳۵ میلیون دلار

این شرکت در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و قصد داشت هدفونی تولید کند که علاوه بر پخش موسیقی بتواند صداهای آزاردهنده محیط را نیز حذف کند و تنها صدای‌های ضروری افرادی که کاربر با آنها صحبت می‌کند، توسط هدفوت شنیده شود. این هدفون که Here One نام داشتند در اصل قرار بود با ایرپادهای شرکت اپل و پیکسل بادزهای گوگل رقابت کنند، اما به علت فروش کند و ضعیف این محصول، شرکت تولید کننده نتوانست سرمایه کافی برای ادامه رقابت با سایر کمپانی‌ها را جذب کند. در نهایت در نوامبر سال جاری میلادی، استارتاپ Doppler Labs فعالیت خود را برای همیشه متوقف کرد.

    نظرات