اپل در حال مذاکره برای خرید اپلیکیشن Shazam

اپل در حال مذاکره برای خرید اپلیکیشن Shazam

شرکت اپل در حال مذاکره برای نهایی شدن قرارداد خرید اپلیکیشن Shazam با قیمتی معادل 400 میلیون دلار است. این اپ به کاربران امکان جستجوی آهنگ‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها را با استفاده از صدای آنها می‌دهد.

به گزارش اکوسیستم، یکی از مزایای خرید اپلیکیشن شازم برای اپل، تکنولوژی شناسایی صدای آن است؛ به علاوه با خرید این اپ، گوگل دیگر ملزم به پرداخت هزینه برای هدایت کاربران به iTunes جهت خرید موسیقی نخواهد بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در سال 2016 بخش عمده درآمد Shazam مربوط به اپل و به خاطر فروش محتوای دیجیتالی بوده است.

از آنجا که اپلیکیشن Shazam روزانه در حدود یک میلیون کلیک را Spotify و Google Play Music هدایت می‌کند، اپل با خرید این اپ می‌تواند تصمیم به بست آن بگیرد و به این ترتیب مخاطبین زیادی را از این دو سرویس پخش محتوا دور کند. پیش‌تر شازم قراردادی را برای همکاری با اسنپ چت منعقد کرده است و در صورت خرید این اپ توسط گوگل، آینده این قراردادها مبهم خواهد بود.

اما اصلی‌ترین مزیت خرید Shazam برای اپل، تکنولوژی واقعیت افزوده آن است. سال گذشته Shazam پلتفرم واقعیت افزوده‌ای را برای برندها به وجود آورد؛ این پلتفرم بر اساس تکنولوژی شناسایی بصری که شازم در سال 2015 میلادی راه اندازی کرده بود، ساخته شده است. کاربران به کمک این تکنولوژی قادر خواهند بود مجلات، کتاب‌ها، پوسترها، تبلیغات و دیگر محصولات فیزیکی را اسکن کنند و سپس از آنها انیمیشن‌های 3 بعدی، تجسم از کالا و ویدئوهای 360 درجه بسازند.

به این ترتیب اگر اپل تصمیم بگیرد نسخه مخصوص خودش را از محصولی نظیر Google Lens بسازد، نقطه خوبی برای شروع خواهد داشت. حتی می‌تواند از آن در ARKit فعلی که iOS را به پلتفرم پیشرو برای توسعه دهندگان واقعیت افزوده تبدیل کرده است، نیز استفاده کند.

Shazam با بیش از یک میلیارد دانلود، در طی 19 سال زندگی مستقل، اپلیکیشن محبوبی بوده است؛ اما این شرکت با درآمد 54 میلیون دلاری در سال 2016 میلادی و از دست دادن 5.3 میلیون دلار در همان سال، دریافت که هنوز راه درازی تا موفقیت کامل دارد؛ البته در شرایط فعلی شاید بتوانند با کمک اپل به درآمد بی دردسری دست پیدا کنند.

    نظرات