ورود پارلمان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی استانی به موضوع استارتاپ ها

ورود پارلمان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی استانی به موضوع استارتاپ ها

غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) اعلام کرد که پارلمان بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی استانی به موضوع استارتاپ‌ها ورود کردند؛ هدف از این اقدام توجه جدی به این کسب و کارهای نوپا با هماهنگی و همکاری سازمان‌های ذیربط است.

به گزارش اکوسیستم، شافعی در نشست امروز هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با حضور محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، بیان کرد: رشد فناوری‌های نوین و گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به سرعت در حال تسخیر حوزه‌های مختلف اقتصادی در سطح جهان است و ارتقای بهره وری و کارایی وابسته به توسعه و گسترش این بخش است.

وی گفت: اگر چه تا دیروز نام‌هایی همچون جنرال موتورز، سونی، سامسونگ و ... به عنوان شرکت‌های بزرگ در جهان مطرح بودند، اما در مدت کوتاهی جای خود را به شرکت‌های بزرگ و اثرگذاری مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... دادند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: در ایران نیز باید در این راستا گام برداریم و جبران مافات کنم؛ در این زمینه می‌توان با هماهنگ کردن اقتصاد کشور با فناوری‌های نوین، متناسب با آن رو به جلو حرکت کرد.

وی اضافه کرد: همگام با این مساله، باید نیروهای جوان کشور را در یابیم و در جهت بهبود فضای کسب و کار اقداماتی را انجام دهیم؛ البته مقاومت‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی به عنوان مجری اصلی این جریان محسوب شود و به نظرات آنها به خصوص از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه شود.

شافعی خواستار آن شد که آراء و نظرات تشکل‌های مربوطه در اتاق بازرگانی ایران در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها مدنظر قرار داده شود تا در اجرای برنامه‌هامشکلی به وجود نیاید.

افت بعضی از شاخص‌های فضای کسب و کار در ایران

حسین سلاح ورزی (نایب رئیس اتاق ایران) نیز در این نشست بیان کرد: گزارش اخیری که از سهولت فضای کسب و کار در 190 کشور منتشر شده است، نشان می دهد 119 کشور لااقل یک اقدام اصلاحی، 70 درصد 2 اقدام اصلاحی و 65 درصد کشورها سه اقدام اصلاحی در جهت بهبود فضای کسب و کار انجام داده‌اند.

وی گفت: بر اساس بررسی‌ها، بعضی از شاخص‌های فضای کسب و کار در کشورمان بهبود پیدا کرده است و در برخی دیگر از شاخص‌ها تنزل داشته‌ایم؛ در کل به نظر می‌رسد در زمینه اهمیت قائل شدن برای فضای کسب و کار مشکل داریم.

سلاح ورزی با بادآور شدن گام‌های اساسی دولت یازدهم در پیش بینی پذیر کردن اقتصاد، متذکر شد: در حال حاضر و در دولت دوازدهم شاهد افزایش دخالت‌های دولت در این عرصه هستیم؛ همچنین تصمیم‌های نوسانی و متعارض نیز افزایش یافته است.

وی به عنوان مثال به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهوری در مورد ضرورت استفاده از ساز وکارهای اقتصادی برای تنظیم اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با این وجود به فاصله کوتاهی از این اظهارات و بعد از ابلاغ دستورالعمل اصلاح قیمت نان، این تصمیم لغو شد.

نایب رئیس اتاق ایران با انتقاد کردن از قیمت گذاری تعرفه اینترنت، اظهار داشت: وظیفه دولت قیمت گذاری نیست بلکه سیاست گذاری و نظارت بر کیفیت کار است و در صورتی که بتوانیم شرایط را برای فضای رقابتی مهیا کنیم، بهترن راهکار برای توسعه و تنظیم اقتصاد خواهد بود.

    نظرات