استارتاپ ها می توانند درآمد بانک ها از محل کارمزدها را افزایش دهند

استارتاپ ها می توانند درآمد بانک ها از محل کارمزدها را افزایش دهند

محمد حسین مهرانی (عضو هیات مدیره پست بانک ایران) با خاطر نشان کردن این موضوع که سیستم بانکی باید از نقش سنتی خود فاصله بگیرد، بیان کرد: در حال حاضر سیستم بانکی کشور می‌تواند با استفاده از استارتاپ‌ها درآمد خود از محل کارمزدها را افزایش دهد.

به گزارش اکوسیستم، مهرانی در خصوص ضرورت تغییر نقش و کارکرد بانک‌ها، گفت: از گذشته تا کنون بانک‌ها نقش واسطه را ایفا می‌کردند و جذب سپرده و پرداخت تسهیلات مهم‌ترین مسئولیت سیستم بانکی در اقتصاد تمام کشورها بود. اما در حال حاضر در تمام دنیا بانک‌ها از نقش سنتی خود فاصله گرفته‌اند و دیگر فقط وظیفه جذب سپرده و پرداخت تسهیلات را به عهده ندارند.

عضو هیات مدیره پست بانک ایران گفت: با توجه به افزایش تعداد کارمندان و رشد هزینه‌های جاری بانک‌ها، دیگر درآمدهای حاصل از سود جذب سپرده و پرداخت تسهیلات جوابگوی این هزینه‌ها نیست. به همین دلیل باید نقش خدمات و سرویس دهی در بانک‌ها پررنگ‌تر شود تا بانک بتواند با درآمد حاصل از کارمزد‌های این خدمات و سرویس‌ها، هزینه‌های خود را بپردازد.

وی با اشاره به ضرورت پررنگ شدن نقش کارمزدها در درآمد بانک‌ها، اظهار داشت: زمانی که صحبت از افزایش خدمات و سرویس‌های نوین می‌شود، یعنی بر ورود استارتاپ‌ها و اپلیکشین‌های نوین بانکی تاکید می‌گردد.

مهرانی ادامه داد: بانک‌ها از طریق استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های نوین بانکی می‌توانند خدمات جدید و جذابی را در اختیار مشتریان قرار دهند؛ بدین ترتیب با دریافت این نوع خدمات از سوی مشتریان و پرداخت کارمزد حاصل از مصرف آن، علاوه بر آنکه خدمات نوینی به مشتریان ارائه می‌شود، درآمد بانک نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر در ایران نقش کارمزدها کمرنگ‌تر از نقش جذب سپرده است؛ البته در حال عبور از این فضا هستیم و به نظر من در آینده‌ای نزدیک پیشرفت چشمگیری را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

عضو هیات مدیره پست بانک ایران در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون سیستم بانکی در دیگر کشورها کارمزد محور شده است و بر اساس آمارهای جهانی، کشور هند بیشترین کارمزد را در سیستم بانکی دریافت می‌کند.

    نظرات