راهکارهایی برای افزایش توان منابع انسانی

راهکارهایی برای افزایش توان منابع انسانی

یکی از حائز اهمیت‌ترین منابع تولیدی هر شرکتی منابع انسانی است، حفظ توان و انرژی این افراد به معنی کاهش هزینه‌های اولیه و بهینه سازی بهره وری خواهد بود.

اکوسیستم - در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگ جهان، به توان و انرژی کارمندان خود به چشم یک دارایی بزرگ نگاه می‌کنند و سعی در مدیریت آن دارند. آنها به این امر آگاهی دارند که با سرعت روزافزون تغییرات دنیای تکنولوژی، نیاز به انرژی انسانی رو به افزایش است. تمام کارآفرینان موفق اقرار می‌کنند که رشد یک کسب و کار به انرژی بسیار زیادی احتیاج دارد و تنها راه برای استفاده بهینه از این منبع با اهمیت تولیدی، مدیریت درست آن است؛ گاهی باید تمام انرژی کارمندان‌تان را به کار بگیرید، گاهی باید آن را ذخیره کنید و حتی گاهی بعد از انجام یک پروژه سنگین باید به آنها زمان دهید تا بتوانند توان و انرژی خود را بازیابند.

تعدادی از مدیران اجرایی شرکت‌هایی از جمله فیسبوک، علی‌بابا، آی‌بی‌ام و جانسون‌ اند جانسون گردآمدند تا راهکارهایی را برای مدیریت بهینه انرژی منابع انسانی ارائه دهند. در نهایت پنج راهکار از بقیه بهتر بود، این استراتژی‌ها به شرح زیر است.

تمرکز روی مسائل مهم

تمام پرسنل شرکت فیسبوک، باید نظر شخصی خود را در مورد اهداف کسب و کار و همچنین اهداف شخصی خود بنویسند و در جلسه‌ای همگانی آنها را با سایر همکاران‌شان به اشتراک بگذارند. در نتیجه کارمندان متوجه می‌شوند که چه مسائلی برای همکاران‌شان اهمیت بالاتری دارد، به کمک این راهکار وقت و انرژی زیادی صرفه جویی می‌شود، زیر کارمندان ناچار نخواهند بود که اولویت‌ها را حدس بزنند و درگیر موضوعاتی شوند که اهمیت چندانی ندارد.

تهیه فهرستی از نبایدها

اعضای تیم بازاریابی شرکت IBM، هر سه ماه جلسه‌ای دارند و فهرستی از نبایدها را ارائه می‌کنند. این راهکار، نه تنها یک روش بسیار عالی برای نشان دادن اولویت‌های کاری شرکت است، بلکه باعث می‌شود افراد تیم با کارهای مازاد بر برنامه باعث اتلاف وقت و انرژی نشوند. این لیست را همواره در دسترس نگهدارید تا مفاد آن را به کارمندان یادآور شوید. بهتر است این فهرست در اختیار سهامداران و هیئت مدیره نیز قرار بگیرد.

راه بروید و صحبت کنید!

بهتر است که جلسات کاری شرکت را ایستاده یا در حال پیاده‌روی برگزار کنید. گول در دفاتر جدید خود د رآسیا و اقیانوسیه راهروهایی را برای برگزاری جلسات در نظر گرفته، بطوریکه کارمندان می‌توانند همانطور که پیاده روی کرده و تجدید قوا می‌کنند با هم تیمی‌های خود نیز صحبت کنند. همچنین سالن‌های ورزشی شرکت گوگل با عنوان لابراتوار انرژی، به کارمندان کمک می‌کند تا سرعت بازیابی انرژی خود را افزایش دهند.

آزمایش، یادگیری، بازتاب

اگر شما سیکل‌های زمانی کوتاهی برای تولید محصولات و ارائه‌ی آن به مشتریان دارید، در این صورت فرصت‌های زیادی برای تست کردن، مطالعه شکست‌ها و آموختن نکات لازم در اختیار خواهید داشت. با انعکاس آگاهانه آنچه در اتمام هر پروژه آموخته‌اید به تیم خود، علاوه بر انرژی داده به آنها، باعث تشویق نوآوری و خلاقیت آنها نیز خواهید شد.

کوتاه بودن زمان جلسات

تمام کارمندان از این قضیه متنفر هستند که در جلسه‌ای باشند که علاقه‌ای به شرکت در آن ندارند. در شرکت بیمه‌ Prudential، جلسات کاری حداکثر با 6 شرکت کننده تشکیل می‌شود و مدیران تلاش می‌کنند که این جلسات را تا حتی الامکان کوتاه و کارا برگزار کنند؛ بطوریکه نفر هفتمی که در جلسه حضور می‌یابد، می‌تواند علل برگزاری و دستاوردهای جلسه را توجیه کند.

    نظرات