5 مرحله حیاتی برای توسعه استراتژیهای بازاریابی

5 مرحله حیاتی برای توسعه استراتژیهای بازاریابی

صاحبان کسب و کار گاهی برای تصمیم گیری، طبق کشف و شهود یا احساسات قلبی خود عمل می‌کنند و گاهی هم بی توجه به آن، دست به دامان داده های آماری می‌شوند تا تصمیمی عقلانی و منطقی اتخاذ کنند.

اکوسیستم - ما معتقدیم در زمینه بازاریابی، باید همزمان ترکیبی از هر دو روش را به کار برد، یعنی هم به مکنونات قلبی و احساسات درونی توجه کرد و هم اهمیت برنامه ریزی و عقلانیت را مد نظر قرار داد تا در نهایت بتوان به اهداف تعیین شده دست یافت. در اینجا سعی داریم به صورت مختصر و مفید 5 گام مهم و اساسی برای توسعه استراتژیهای بازاریابی ارائه دهیم.

تعیین USP اولین و مهمترین گام در بازاریابی است و حتی بسیاری USP را قلب تپنده تبلیغات می‌دانند؛ معنای تحت الفظی این عبارت «پیشنهاد فروش منحصر به فرد» است. اما در واقع به معنای تعیین نقطه تمایز محصول یا سرویس شما نسبت به رقبا است. باید این نقطه تمایز را پیدا کرده و در تبلیغات بر آن تمرکز کنید. این دقیقاً همان مفهومی است که مشتریان را از بین خیل عظیم محصولات مشابه در بازار به سوی شما و شرکتتان سوق می‌دهد. پس با دقت تمام این مرحله را به انجام برسانید.

دومین مرحله اساسی تعیین مخاطبان هدف است یعنی همان افرادی که می‌خواهید به مشتریان بالقوه شما تبدیل شوند. بنابراین بازار هدف خود را معین کنید تا متوجه شوید چه کسانی به محصول یا خدمت شما علاقه نشان می‌دهند.

مزایا، منافع و تأثیرات محصول یا خدمت خود را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا تأثیر مثبتی بر مخاطبان شما دارند یا خیر.

مکان و محل ارائه خدمات یا محصولات خود را با مطالعه کافی تعیین کنید. برای این کار لازم است در زمینه جمعیت شناسی، تحقیقات و بررسیهای لازم را انجام داده و به این ترتیب تشخیص می‌دهید کدام پلتفرم برای کدام دسته از مخاطبان مناسب خواهد بود.

روش یا روشهای بازاریابی را انتخاب کنید. سه نوع اصلی بازاریابی عبارت اند از بازاریابی اینترنتی، بازاریابی مستقیم و روابط عمومی. اگر مرحله قبل را به خوبی پشت سر گذاشته باشید به راحتی می‌توانید محاسبه کنید که چند درصد از منابع خود را به هر یک از این سه بخش اختصاص دهید.

همواره تلاش کنید کاملاً مطابق اهداف اصلی و نقشه راه خود حرکت کنید و طرح اصلی بازاریابی را مدنظر داشته باشید. چراکه این طرح کار شما را بسیار آسانتر می‌کند. اگرچه ممکن است با تغییر شرایط، مجبور شوید برنامه های بازاریابی را هم دستخوش تغییر و تعدیل کنید. از شرایط جدید نهراسید بلکه سعی کنید خود را با آن وفق دهید. از انتقادها و بیان کاستیها به گرمی استقبال کنید. چراکه تجربه ثابت کرده است نقد سازنده بهترین راه برای حفظ برنامه ها و بهبود آنهاست. شما هم به انتقاد از خودتان بپردازید و مدام نواقص و کم و کاستی های کارتان را یادداشت کرده و برای رفع آنها اقدام کنید. به این ترتیب خواهید دید که نسیم موفقیت زودتر از آن چه فکرش را می‌کردید وزیدن خواهد گرفت.

    نظرات