اکوویک هفتم: از تاثیر رشد فناوری بر کسب و کار تا امکان حضور بانک هندوجا در ایران

اکوویک هفتم: از تاثیر رشد فناوری بر کسب و کار تا امکان حضور بانک هندوجا در ایران

این هفته نیز طبق عادت ، به بررسی 5 خبر مهم داخلی در حوزه استارتاپ ها و رویدادهای ایرانی خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته اول مهر ماه ر دنیای کسب و کار استارتاپ و رویداد های داخلی اتفاقات زیادی رخ داد. از خبر وزیر اطلاعات و فناوری در خصوص رشد کسب کار با رشد فناوری گرفته تا امکان حضور بانک انلاین هندوجا در ایران.

جهرمی می گوید: رشد فناوری باعث ایجاد رونق در فضای کسب و کار داخلی شده است. جهرمی در مراسم آزمایش اولین شبکه کامل ۵G که از طرف اپراتور دوم ارائه می‌شود، در جمع خبرنگاران بیان کرد: متاسفانه در کشور ما حدود ۱۰ سال مانع از رشد فناوری شدند و این موضوع سبب شده تا در بخش فناوری از سایر کشورها عقب‌تر باشیم. وی در ادامه گفت: طی سه سال گذشته فناوری در کشور با رشد و توسعه همراه بوده و توانستیم قسمتی از عقب‌ماندگی این زمینه را جبران کنیم و با ورود نسل‌های ارتباطی ۳ و ۴ و ۴٫۵ اتفاق‌های خوبی را در این بخش شاهد بودیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به آزمایش موفقیت آمیز نسل پنجم ارتباطی با همکاری شرکت سوئدی اریکسون، بیان کرد: اینطور به نظر می‌رسد که با وارد شدن این فناوری به کشورمان تعداد زیادی از خدمات سنتی به فضای مجازی وارد شده و همین امر سبب افزایش حجم بازار ICT در کشور می‌شود.

اولین مرکز نوآوری جواهرات و سنگ های قیمتی در ایران راه اندازی شد. جواد پیش‌بین، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی معتقد است که راه اندازی اولین مرکز نوآوری ایران در حوزه جواهرات، نقش بسزایی در تجاری سازی و عملی نمودن دستاوردها در حوزه جواهرات و به وجود آوردن فضای کسب و کار مبتنی بر علم روز دارد. رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی بیان کرد: با در نظر گرفتن بالغ بر یک دهه فعالیت در زمینه جواهرات و سنگ‌های قیمتی، ضروری بود که اقدامات هماهنگ و تاثیرگذاری با هدف ورود دانش روز به این حوزه انجام شود. پیش‌بین خاطر نشان کرد: با حمایت‌های انجام شده توسط معاونت تجاری‌سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی و امضای تفاهم‌نامه‌، هم اکنون بستری مناسب برای ایجاد مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌های کشور مهیا شده است.

روح الله رحمانی، مدیر سابق آمازون و مایکروسافت، میهمان بخش خصوصی در ایران شد. روح الله رحمانی، مدیر سابق برنامه‌های دو شرکت مایکروسافت و آمازون، پس از آنکه پست دولتی خود در وزارت ارتباطات را کنار گذاشت، بخش خصوصی را برای ادامه فعالیت انتخاب کرده و مسئول یک بخش تازه تاسیس در شرکت ایرانسل گردید. رحمانی در آمریکا متولد و بزرگ شده، وی دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی را از دانشگاه واشنگتن سنت لوییس است و در سوابق کاری خود مدیریت در شرکت‌های مایکروسافت و آمازون را دارد. بر اساس گفته‌های مسئول بخش نوآوری و توسعه ایرانسل، وی تلاش دارد تا ظرف مدت ۵ سال ۲۵۰ هزار شغل فراهم کند تا هم زیست بوم استارتاپ‌های ایرانی کامل شود و هم خدمات جدیدی به مشترکان تلفن همراه عرضه گردد.

گوگل تحریم های جدیدی را بر ضد کابران ایرانی اعمال کرده است. مسدود بودن صد در صد خدمات گوگل در زمینه کسب و کار برای کاربران ایرانی شامل سرویس جدیدی که این شرکت برای استارتاپ‌ها ارائه کرده نیز می‌شود و کاربران ایرانی نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. به تازگی شرکت گوگل سرویس startup with Google را برای استارتاپ‌ها ارائه کرده، اما دسترسی کاربران ایرانی را به این سرویس مسدود ساخته است. مرکز ملی فضای مجازی کشور در ارتباط با این موضوع اعلام کرد: این اقدام، سیاست دولت آمریکا در ادامه‌ی سیاست‌های پیشین است که دسترسی ایران به خدمات ارائه شده در زمینه کسب و کار را بطور صد در صدی مسدود کرده‌اند.

بانک آنلاین هندوجا در ایران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به گفته موسس بانک و هولدینگ هندوجا، احتمال دارد که در آینده شاهد حضور این بانک در ایران باشیم. موسس بانک و هولدینگ هندوجا بیان کرد: در گذشته ۳۰۰ بانک در سوییس فعالیت داشت اما در حال حاضر این تعداد به ۱۲۰ بانک کاهش یافته و بانک‌های ضعیف تعطیل یا ادغام شدند. بانک هندوجا (hinduja bank) جزو بانک‌های قدرتمند بوده که در زوریخ، لندن و دوبی فعالیت دارد. وی در ادامه افزود: هولدینگ هندوجا بالغ بر ۱۰۰ شرکت و ۱۰۰ هزار پرسنل دارد. در کشور هند، بخش خصوصی بانک راه اندازی نمی‌کند و ما اولین و تنها گروهی هستیم که در هند ۱۷۰۰ شعبه بانک داریم، همچنین بانک ما سه شعبه در آلمان داشته به عنوان فاینانسر در سایر کشورهای جهان از جمله دوبی کار می کنیم.

 

    نظرات