اسنپ راهکاری برای مقابله با بحران‌های شهری

اسنپ راهکاری برای مقابله با بحران‌های شهری

در کمتر از دو ماه مانده به سه ساله شدن اسنپ اولین سامانه هوشمند حمل و نقل شهری ایران، مسئولان کشورمان به دلایلی متفاوتی از حضور این قبیل سامانه‌ها در کشور حمایت می‌کنند.

به گزارش اکوسیستم، این روزها مسئولان کشور به دلایلی زیادی از جمله اشتغال جوانان، حفظ اطلاعات شهروندان و کاهش ترافیک‌ در کلان‌شهرها از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل شهری حمایت می‌کنند. کمتر از دو ماه به سه ساله شدن اسنپ اولین سامانه هوشمند حمل و نقل شهری کشورمان باقیمانده است، در تمام این سه سال اسنپ با موانع و مشکلات فنی کسب و کارهای نوپا مواجه بوده، همچنین با مانع تراشی زیادی از سوی مخالفان خود که عمدتا همتایان سنتی این سامانه بودند نیز دست و پنجه نرم کرد.

اسنپ با تکیه به تیم جوان و کارآفرین خود در طول این سه سال توانسته سرپا بماند و حتی به نوعی سعی داشته تا معرف کسب و کارهای نوین مبتنی بر اینترنت در ایران باشد. هم اکنون این سامانه در پنج شهر کشورمان فعالیت دارد و حتی بسیاری از هموطنانمام در دیگر شهرها منتظر شروع به فعالیت اسنپ در شهرشان هستند، اما آیا این احساس فقط مختص مردم است یا مسئولین نیز به اهمیت هوشمندسازی حمل ونقل شهری پی برده‌اند؟

حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اسنپ

زمانی که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بود، اسنپ فعالیت خود را آغاز نمود. واعظی از مدیرانی بود که همواره از اسنپ حمایت کرده و سعی داشت شرایط مناسبی را برای فعالیت این سامانه و دیگر کسب و کارهای نوپا فراهم کند. با روی کار آمدن کابینه دوازدهم و انتخاب محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی نیز راه واعظی را ادامه داده و حمایت خود از کسب و کارهای نوپا را اعلام کرد. وی اخیرا در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها ضمن اشاره به اینکه اسنپ نمونه‌ای موفق از یک حرکت دانشگاهی و علمی است، بیان کرد: اگر امروز کسب و کارهای داخلی مانند مثل را نداشتیم، اوبر به عنوان یک سیستم خارجی جایگزین آن شده بود.

جهرمی در صحبت‌های خود به خطر بزرگی اشاره کرد، از دید وی اگر متخصصان داخلی اسنپ را به وجود نیاورده بودند، برای مدیریت کلان شهرهای کشور مجبور بودیم اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت‌های خارجی بگذاریم.

حمایت مدیران شهرداری از اسنپ معاون حمل و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز جزو حامیان این سامانه هوشمند حمل و نقل شهری است. محسن پورسید آقایی به تازگی ضمن حمایت از فعالیت اسنپ، بیان کرده: از آنجا که تاکسی‌های اینترنتی در مسیر رفت و ‌برگشت مسافر سوار می‌کنند نقش موثری در کاهش ترافیک دارند. فعالیت این تاکسی‌ها باعث کاهش ترافیک در شهر تهران شده و ما با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی موافق هستیم. رانندگان آژانس‌ها به صورت تک سفره در سطح شهر رفت و آمد دارند و هنگام بازگشت از مسیر نیز خودروهای آنان خالی است، ولی تاکسی‌های اینترنتی بعد از آنکه مسافران خود را به مقصد رساندند بلافاصله مسافران دیگری را جابجا می‌کنند و همین موضوع باعث کاهش تردد خودروها در شهر می‌شود. تاکسی‌های اینترنتی صرفا یک اپلیکیشن نیستند و جزئی از شبکه تاکسیرانی به حساب می‌آیند. بهره‌مندی از این نوع تاکسیرانی مدرن را توصیه می‌کنیم و مشوق فعالیت آنان البته در چهارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده از طرف سازمان تاکسیرانی هستیم. اخیرا عزیز صدرنژاد، رئیس سازمان مدیریت حمل و ‌نقل و مسافر شهری شهرداری کرج نیز از همکاری شرکت‌ حمل ونقل اسنپ با ناوگان حمل ونقل عمومی کرج خبر داد. در هفته گذشته این سازمان یک قرارداد همکاری با اسنپ امضا کرده که بر اساس آن این دو سازمان برای خدمت رسانی به مردم کرج همکاری خواهند داشت. به گفته وی، در حال حاضر تاکسی‌ها و آژانس‌ها مبالغی رابطور ماهیانه به عنوان عوارض، اجاره مکان و غیره می‌پردازند، که فعالیت آن‌ها در سامانه‌های هوشمند می‌تواند بخش عمده‌ای از خدمت رسانی به مردم را پوشش دهند. با نزدیک شدن به سومین سال تولد اسنپ، فعالیت این سامانه رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و به نظر می‌رسد اشتیاق مردم برای ادامه‌ی فعالیت اسنپ این روزها به مسئولان نیز سرایت کرده و نقش پراهمیت اسنپ برای برخی از مدیران شهری مسجل شده باشد.

    نظرات