نکات طلایی جذب سرمایه گذار از زبان کارآفرینان موفق

حمید عابدینی۲۸ آبان ۱۳۹۶

بسیاری از کسب و کارهای نوپا، به این دلیل که میزان هزینه های لازم برای شروع و ادامه کار را در نظر نگرفته و جذب سرمایه گذار را نادیده می‌گیرند، شکست خورده و از عرصه رقابت خارج می‌شوند. اما راه چاره برای این دسته از کسب و کارها چیست؟

اکوسیستم – به یقین جذب سرمایه، دارای پیچیدگیها و اسراری است که در این مقاله سعی داریم با مروری بر راهنماییها و استراتژیهای کارآفرینان موفق، از آنها پرده برداریم.

۱-روح جستجوگری داشته باشید

جذب سرمایه گذاریتیم دراپر، شریک بنیان گذار شرکت DFJ در سیلیکون ولی: «داستان موفقیت من به شور و شوق بسیارم برمی‌گردد، باید با خودتان روراست باشید و بدانید واقعا چرا می‌خواهید بقیه عمرتان را صرف پرداختن به این ایده کنید. هدف باید آنچنان واضح و روشن باشد که ریسک پذیری هایتان را در این راه توجیه کند و قبل از اینکه بخواهید کسی را مجاب کنید تا روی ایده شما سرمایه گذاری کند لازم است تکلیفتان را با خودتان روشن کنید. به عقیده من هر کارآفرین باید از خودش بپرسد واقعا من چرا می‌خواهم این ایده را عملی کنم.»

۲-ایده خود را آزمایش کنید

جذب سرمایه گذاری

تایی لوپز، سرمایه گذار و مشاور بسیاری از کسب و کارهای پر درآمد و بزرگ: «من بیشتر روی خودم حساب باز می‌کنم تا روی سرمایه گذاران خارجی، از این رو  اهمیت دریافت پول از مشتریانتان را هرگز دست کم نگیرید. در دنیای مدرن امروز و با وجود اینترنت شما می‌توانید محصولات خود را پیش فروش کنید که این کار دو مزیت بزرگ نصیبتان می‌کند؛ اول اینکه سرمایه لازم برای ادامه مسیر را کسب خواهید کرد و دوم اینکه به خوبی آشکار می‌شود آیا اصلا ایده خوبی داشته اید یا خیر، اگر پاسخ خیر باشد وقت و پول خود را صرف یک کسب و کار محکوم به شکست نکنید.»

۳-منحصربه فرد ظاهر شوید

جذب سرمایه گذاری

جان هانا، نویسنده کتاب «راه ثروتمند شدن» و مدیرعامل شرکت فیرچایلد گروپ: «قبل از هر چیز یادتان نرود که شما تنها یکی از هزاران نفری هستید که به دنبال سرمایه گذار می‌گردند، پس باید قادر باشید ایده خود را تنها در ۳۰ ثانیه و حتی در آسانسور، برای سرمایه گذار توضیح دهید؛ البته اگر او علاقه ای به گوش کردن داشته باشد! در صورت یافتن چنین فردی، باید نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها و همه واقعیت را خلاصه اما جامع بیان کنید و البته دست از اغراق و مبالغه درباره سود حاصل بردارید که دراین صورت اعتبارتان را از دست می‌دهید. شما باید صادقانه او را متقاعد کنید ریسک کند و روی ایده شما سرمایه گذاری کند. به یاد داشته باشید که فروش، چیزی بیش از انتقال احساسات نیست. بنا بر این، حس اطمینان و اینکه چرا می‌خواهید این ایده را عملی کنید باید در شما موج بزند.»

۴-مطمئن، مختصر و واضح حرف بزنید

جذب سرمایه گذاری

روی مک دونالد، مدیرعامل و مؤسس شرکت وان لایف: «وقتی صحبت از سرمایه گذار در میان باشد، تجربه چندین ساله من نشان می‌دهد که بانکها آخرین گزینه اند. من سرمایه گذاریهای مشترک، سهام مشارکتی و وام هایی با سهم سود را ترجیح می‌دهم. مهمترین نکته این است که همیشه از پشت عینک یک سرمایه گذار به ایده تان نگاه کنید و سبک و سنگینش کنید، هدف اصلی کسب وکارتان را به خوبی مشخص کنید و به این ترتیب اشتیاق سرمایه گذاران را برانگیزید. هنگام صحبت با سرمایه گذار با اعتماد به نفس، مختصر و واضح حرف بزنید، یک برنامه گام به گام و مدون از نحوه درآمدزایی ایده تان و اینکه این برنامه چگونه می‌تواند سرمایه بیشتری را به سرمایه گذار برگرداند ارائه دهید. سرمایه گذار احتمالا سوالات بسیاری از شما خواهد پرسید، پس به نگرانی هایش روشن و دقیق پاسخ دهید. شما باید اعلام کنید که تیمی کارآمد برای حصول نتیجه در نظر گرفته اید و این تیم، بازاریابی و مسائل مالی و اداری را بررسی می‌کند و گزارش کارها را  هر ماه یا هر سه ماه به سرمایه گذار ارائه می‌دهد. توصیه آخر اینکه می‌توانید سود را دست کم بگیرید اما هرگز زمان را دست کم نگیرید؛ این توصیه باعث می‌شود بالاتر از حد انتظار ظاهر شوید.»

۵- جزئیات را به دقت بررسی کنید

جذب سرمایه گذاری

نکن لبویچ، که در طول ۲۰ سال، یک امپراتوری از املاک و مستغلات به راه انداخت: «شرایطی که در قرارداد می‌پذیرید از خود قرارداد بسیار مهمتر است، بنابراین به معامله کردن معتاد نشوید، ابتدا جزئیات را خوب بررسی کرده و فقط معاملاتی را انجام دهید که ارزش صرف زمان را داشته باشند. از یاد نبرید که وقت طلاست. وقتی در چند معامله موفق شدید، سرمایه گذاران بیشتری به شما اعتماد می‌کنند و موفقیت های هرچند کوچک شما باعث می‌شود سرمایه گذاران بیشتری به شما بله بگویند.»

۶-ارسال گزارش پیشرفت

جذب سرمایه گذاری

کام میرزا، مرد ۵۰۰ میلیون دلاری و مدیرعامل شرکت میرزا هولدینگز که پشت سرهم در ۸ شرکت شکست خورد، اما اکنون امپراتوری را اداره می‌کند که بیش از ۶۰۰ کارمند دارد: «از آنجا که سرمایه گذاران عاشق حرکت و جنب وجوش اند، هر ماه گزارش پیشرفت استارت آپم را برای سرمایه گذارانی که می‌خواستم با آنها کار کنم می‌فرستادم و در نتیجه پس از ارسال این گزارش ها طی چند ماه، چند میلیون دلار از یک سرمایه گذار دریافت کردم.»

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


درباره ما

اکوسیستم، رسانه ای برای اطلاع رسانی اخبار، رویدادها و نقد و بررسی استارتاپ ها، کسب و کارها و به طور کلی اکوسیستم کارآفرینی ایران است.



خبرنامه