چالش‌های استارتاپ‌ها در ارائه محصول به مشتریان

چالش‌های استارتاپ‌ها در ارائه محصول به مشتریان

معمولا وقتی یک استارت آپ راه اندازی می شود ارائه خدمات و جلب مشتری برای آن خدمات یک مرحله بسیار مهم در موفقیت آن استارت آپ است. استارت آپ هایی که در آن ها پلت فرم طراحی و تولید می شود نیز با چالش بسیار بزرگی برای جلب مشتری مواجه هستند.

اکوسیستم –  یکی از بزرگ ترین مشکلات استارت آپ ها بعد از راه اندازی، ارائه محصول یا پلت فرم به بازار است. این موضوع به این معنی است که روش محصول می تواند یک قدم مهم در موفقیت استارت آپ راه اندازی شده باشد. اما موضوع مهم در این جا این است که فرد یا سازمانی که استارت آپ را راه اندازی می کند می بایست محصولی مطابق با نیاز بازار طراحی و تولید نماید. با این وجود فروش محصول باز هم با چالش های فراوانی روبرو است.

اولین چالشی که استارت آپ در ارائه محصول که در این مطلب تمرکز بیشتر بر روی نرم افزار های تولید شده توسط یک استارت آپ است، این است که بیشتر مشتریان به دنبال نرم افزارهایی هستند که نیاز های آن ها را در حوزه ای که نرم افزار در آن طراحی شده است، به راحتی بتوانند برطرف نمایند. بنابراین ارائه پلت فرم به گونه ای باید باشد که هنگام ارائه آن، کاربر در همان ابتدا متوجه شود که این نرم افزار یا پلت فرم چه قابلیت هایی را در اختیار وی قرار می دهد. پس به طور کلی می توان گفت نحوه ارائه محصول می تواند در جلب نظر مشتری بسیار موثر باشد.

دومین چالش در این زمینه این است که اکثر پلت فرم ها با تنظیمات پیش فرض آنگونه که باید و شاید نمی توانند انتظارات کاربر را برآورده کنند. بنابراین وجود امکاناتی از جمله امکان تنظیم پلت فرم بر اساس نیاز های کاربر، سفارشی سازی و از جمله این امکانات را در اختیار کاربر قرار دهد. بنابراین توجه به این نکات در طراحی پلت فرم بسیار حائز اهمیت است.

چالش سومی که استارت آپ ها در ارائه محصول به بازار با ان مواجه می شوند، ایجاد یک برند خاص برای ارائه محصول و یا نرم افزار با آن برند است. هرچه این پلت فرم گسترده تر باشد امکان اینکه برند های دیگر پلت فرم مشابه آن را به بازار ارائه کرده باشند، بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین رقابت در جلب نظر مشتری و مجاب کردن مشتری برای خرید آن محصول بیشتر خواهد بود.

چهارمین چالش در ارائه محصول به بازار بیشتر مربوط به وظیف افرادی است که در استارت آپ مربوطه به عنوان حسابدار و یا مدیر فروش عمل می کنند. در واقع این افراد می بایست بیشترین تلاش خود را برای در تماس بودن با خریدار بعد از ارائه پلت فرم انجام دهند. هرچند به نظر می رسد این وظیفه در صورتی که استارت آپ بزرگ باشد به عهده مدیر فروش و مدیر روباط عمومی باشد.

پنجمین مورد این است که اکوسیستم مربوطه این است که محصول طراحی شده توسط آن به اندازه کافی کامل و در عین سادگی پیچیده و کارگشا باشد تا مشتری بتواند از آن برای رفع نیاز های خود استفاده نماید. بنابراین طراحی محصول مناسب با بازار یکی از مهم ترین وظایف یک استارت آپ و اکوسیستم مربوطه به آن است.

یک پیشنهاد برای شما:

یک دیدگاه

  • ممنون از مطلب جالبتون، به نظر من یکی‌ دیگر از مشکلات استارت آپ‌ها در ایران این است که اولین چیزی که به آن فکر میکنند پیاده سازی استراتژی اقیانوس قرمز است، یعنی‌ هرچه زودتر ۲۵% بازار از آن خود بکنند، حالا به هر طریقی. غافل از اینکه مشتریان سرویس خوب میخواهند. به نظرم باید اول یک محصول خوب به بازار عرضه کرد بعد به فکر سود بود.
    یکی‌ دیگر از مشکلات اصلی‌ زمان بندی مناسب برای عرضه محصول است که معمولا ۴۲% از استارت آاپ‌ها به خاطره این موضوع شکست میخورند.

    پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری با * مشخص شده است. *