تاپیک هفتم: از حمایت استرالیا از برنامه نویسان امنیت سایبری تا حذف اپلیکیشن های ایرانی از پلی استور

تاپیک هفتم: از حمایت استرالیا از برنامه نویسان امنیت سایبری تا حذف اپلیکیشن های ایرانی از پلی استور

این هفته نیز طبق روال یکشنبه ها به ارائه خلاصه ای از 5 خبر مهم بین المللی در حوزه استارت آپ ها و کسب و کار جهانی خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته رویدادها و اتفاقات جالبی در صحنه بین الملل در حوزه کسب و کار و استارت آپ ها رخ داد. یکی از مهمترین این خبرها حذف اپلیکیشن های ایرانی از پلی استور بود. همچنین دولت استرالیا از حمایت خود زا برنامه نویسان سایبری به منظور حفاظت از امیت اطلاعات در این کشور خبر داد.

دولت استرالیا از برنامه نویسان امنیت وسایبری به طور ویژه حمایت می کند. امنیت سایبری امروزه به یکی از چالش های بزرگی تبدیل شده است که تمام جوامع و دولت ها با آن روبرو هستند. از این رو، مقامات محلی ایالت ویکتوریا در استرالیا، حمایت و پشتیبانی خود را از تلاش هایی که در جهت امنیت سایبری در این ایلات صورت می گیرد، اعلام کرده اند.  به گفته وزیر امور خارجه استرالیا، گاوین جنینگز، این تصمیم باعث می شود تا نه تنها کشور استرالیا در برابر تهدیدات امنیتی و حملات سایبری محافظت شود بلکه باعث می شود که سایر کشورهای دنیا نیز از مزایای آن بهره مند شوند و چه بسا آن ها نیز اقدامات لازم و تسهیلات لازم جهت پشتیبانی از اطلاعات مهم و سرویس های مهم داخلی خود را هر چه بیشتر در اختیار فعالان حوزه امنیت سایبری در کشورهای خود قرار دهند.

مایکروسافت با تصاحب cycle Computing به جنگ آمازون و گوگل می رود. مایکروسافت اخیرا با هدف غلبه بر رقبای خود در دنیای “پردازش ابری” اعلام کرده است که استارتاپی به نام Cycle Computing را با قیمتی نا معلوم به اختیار خود در آورده است. شاید شرکت Cycle شهرتی به اندازه همتایان شناخته شده خود نداشته باشد، ولی این استارتاپ در ایجاد صنعت پردازش ابری موجود نقش مهمی را ایفا نموده است. اگر امروز کسب و کار ها می توانند با پرداخت مبلغ اندکی فورا به منابع نامحدود پردازشی دست پیدا کنند، تا حد زیادی مدیون Cycle هستند.

دانشمندان ابزار جدیدی به منظور جلوگیری از فوذ هکرها به گوشی های تلفن همراه از طریق وای فای طراحی و تولید کرده اند. افراد عموما اطلاعات مهمی را روی گوشی های تلفن همراه خود نگهداری می کنند. این اطلاعات می تواند شامل عکس های خصوص و یا حتی دفترچه تلفن همراه باشد. بسیاری از این اطلاعات می توانند بر علیه صاحب تلفن همراه استفاده نمایند. از این رو حفاظت از اطلاعات نگهداری شده بر روی گوشی تلفن همراه یکی از مهم ترین و پر چالش ترین مسائلی است که کاربران این وسیله شخصی با آن روبرو هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، تایلر هریس، یکی از موسسان شرکت آرمورکارد، ابزاری طراحی و تولید کرده است که با استفاده از فرکانس های رادیویی می تواند جلوی نفوذ هکرها از طریق وای فای را بگیرد. هکرها معمولا برای نفوذ به تلفن همراه کاربر از طریق سیگنال های NFC که شبیه به امواج فرکانس رادیویی عمل می کنند استفاده می کنند. هریس در صحبت های خود به این نکته اشاره کرده است که با ساتفاده از تکنولوژی NFC می توان با استفاده از اپلیکیشن هایی مانند سامسونگ پی یا اپل پی به راحتی به تلفن همراه کاربر نفوذ کرد.

استارت آپ فیکس در پی یک دلخوری شکل گرفت. استارتاپ فیکس نام یک کسب و کار فعال در تورنتو است که مکانیک‌های دارای مجوز را به منزل مشتریان فرستاده تا تعمیرات جزئی اتومبیل آنان مانند نصب لنت ترمز جدید، تغییر لاستیک یا روغن خودرو را انجام دهند. این استارتاپ دو سال قبل توسط مانگالجی و دو تن از دوستان وی در کالج به اسم‌های زین مانجی و آریف بانجی فعالیت خود را آغاز نمود. به گفته مانگالجی آنان پیش از این چند استارتاپ دیگر را هم امتحان کرده بودند که همگی آنها با شکست روبرو شده بودند، از جمله استارتاپ Airbnb که در زمینه عروسی فعالیت داشت.

گوگل در پی تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران اپلیکیشن های ایرانی را از پلی استور حذف کرد. مدتی است که حذف دوباره اپلیکیشن های ایرانی از پلی استور شروع شده و اپلیکیشن‌هایی از جمله حذف اسنپ، تپسی و اسنپ‌ فود نیز از فروشگاه گوگل حذف شدند. باز هم رفتار یک جانبه شرکت‌های آمریکایی در برابر ایرانی‌ها را شاهد هستیم، به نظر می‌رسد که آنها قصد ندارند در برابر افکار ترامپ مقاومت کنند یا حداقل قدرت این کار را ندارند، زیرا که تحریم‌های شرکت‌های ایرانی دوباره کلیک خورد. بعد از آنکه اپ استور به علت تحریم‌های آمریکا اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کرد، اکنون نوبت گوگل رسیده و حذف اپلیکیشن های ایرانی از پلی استور مدتی است که خبر ساز شده است. اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی از جمله پرطرفدارترین نرم افزارهای موبایل در بین کاربران ایرانی هستند، در نتیجه گوگل با حذف این اپلیکیشن های ایرانی محبوب و پربازدید نشان داده که در تصمیم خود جدی است، بطور مثال با وارد شدن به صفحه دانلود نرم افزار تپسی از پلی استور با پیغام خطا روبرو می‌شویم این در حالی است که تا چند روز قبل بدون هیچ مشکلی می‌توانستیم این اپ را دانلود کنیم. وضعیتی مشابه تپسی برای اپلیکیشن‌های اسنپ و اسنپ فود نیز وجود دارد.

/

    نظرات