رویارویی کسب و کارهای تلگرامی و بازار سنتی

رویارویی کسب و کارهای تلگرامی و بازار سنتی

امروزه فضای مجازی به ویژه تلگرام مملو شده از کسب و کارهای که تلاش می‌کند مشتری‌های خود را برای خرید کالا و خدمات قانع کنند. از آنجا که کسب و کارهای تلگرامی نسبت به بازار سنتی فضای بیشتری برای معرفی محصولات و خدمات دارد آیا می‌توان گفت تلگرام بازار سنتی را شکست می‌دهد؟

به گزارش اکوسیستم، کالاها و محصولاتی که در تلگرام عرضه می‌گردد از لوازم آشپزخانه، لباس و لوازم آرایش تا خرید تلویزیون از بانه! را شامل می‌شود. در این بین حتی بعضی کانال‌ها و گروه‌ها، خدماتی مانند مشاوره تغذیه و لاغری، مشاوره ازدواج و … را نیز ارائه می‌دهند.

علت رونق کسب و کارهای اینترنتی

مشخصه اصلی بازارهای مجازی، رونق زیاد است. تقاضای بالا برای خرید محصولات و خدمات از طریق این بازارها سبب شده تا قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به کسب و کار در این بازارها انجام شود. به بیان دیگر، این بازارهای مجازی بستری را ایجاد می‌کنند تا همه بتوانند از خدمات و کالاهای ارائه ‌شده در این بازارها بهره‌مند شوند.

عزیز بنی هاشمی، کارشناس توسعه بازار معتقد است مردم در بازارهای مجازی برای خرید کالا و خدمات تحریک می‌شوند، زیرا دسترسی بیشتری به فروشندگان کالا دارند، وی گفت: تلگرام این امکان را دارد که وقتی مردم پیامی را می‌بینند، بتوانند آن را با سایر دوستان‌شان به اشتراک بگذارند؛ بطور مثال برای گروه‌های خانوادگی، دوستان و همکاران ارسال می‌کنند و بدین ترتیب یک پست تلگرامی که برای معرفی کالا یا خدمات ایجاد شده، خیلی سریع منتشر می‌شود، همین موضوع سرعت رشد و توسعه کسب و کار را فزایش می‌دهد. در چنین فضایی یک کاسب‌کار باهوش با برنامه‌ریزی خوب برای فروش می‌تواند سود زیادی به جیب بزند.

تمام مشاغل برای فضای مجازی مناسب نیست

امروز در تلگرام برای هر شغل و حرفه‌ای یک گروه یا کانال ایجاد شده و فعالان آن سعی دارند تا مردم را برای خرید کالا و استفاده از خدمات خود مجاب کنند. با این وجود بنی‌هاشمی معتقد است که هر کسب و کاری قابلیت مجازی شدن را ندارد. وی می‌گوید: تمام فعالان کسب وکار باید به این مسئله توجه کنند که اگر چیزی مد نیست نباید به سمت آن بروند.

پس از این صحبت‌ها سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا مردم ترجیح می‌دهند از فضای مجازی برای گسترش شبکه فروش استفاده کنند؟ بنی هاشمی در پاسخ به این سوال می‌گوید: توسعه و رشد سریع کسب و کار در فضای مجازی باعث شده که تعداد زیادی از کسب و کارها بدون اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی مانند مکان فیزیکی، انبار، مجوز و…، به راحتی به مشتری دسترسی داشته باشند و همین امر اصلی‌ترین علت رونق کسب وکارهای مجازی است.

ارزان بودن کالا و خدمات، دلیل گرایش به بازارهای مجازی

علیرغم رونق بازارهای تلگرامی، اما این کسب و کارها امنیت شغلی ندارد. بنی هاشمی معتقد است، امنیت برای کسب و کارها در تلگرام وجود ندارد زیرا قرار نبوده که تلگرام به چنین فضایی تبدیل شود. وی تاکید کرد که یکی از دلایل تمایل مردم به خرید از بازارهای مجازی ارزان بودن و قیمت کم کالا و خدمات ارائه شده در این فضا بوده که همین موضوع هم عاملی برای توجیه ضریب امنیتی پایین آن است.

وی افزود: وقتی بخواهید به یک متخصص تغذیه خوب مراجعه کنید، دست کم باید صد هزار تومان حق مشاوره پرداخت کنید؛ در حالیکه در فضای مجازی از جمله تلگرام، رقمی کمتر از سی هزار تومان می‌پردازید، یا بطور مثال قیمت بعضی کالاها در کانال‌های تلگرامی کمتر از ده هزار تومان است و این قیمت کم، باعث می‌شود که مردم ترجیح ‌دهند یک بار خرید از آن را امتحان کنند. در حقیقت، مردم برای خرید تحریک می‌شوند زیرا قیمت کم است و حتی اگر پول‌شان از بین برود، چیز زیادی را از دست نداده‌اند.

آینده درخشان فروش در فضای مجازی

سرعت توسعه کسب و کار در فضای مجازی تا اندازه‌ای زیاد شده که کارشناسان آینده بهتری برای آن تصور می‌کنند. یکی از این کارشناسان، هومن رضوانی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ است، وی اعتقاد دارد آینده فروش در فضای مجازی بخصوص شبکه‌های اجتماعی را باید از سه بعد تجاری، فرهنگی و فنی بررسی کرد.

از نظر او، ابعاد تجاری و فنی حائز اهمیت‌تر هستند. رضوانی می‌گوید: از لحاظ تجاری، در آینده فروش در شبکه‌های اجتماعی بهتر خواهد شد و همه به این نتیجه خواهند رسید که سهم بیشتری از مشتریان را در فضای مجازی می‌توان پیدا کرده و حضور هوشمندانه‌تری در این حوزه داشته باشند. به همین دلیل بازاریابی اینترنتی در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته رضوانی، موفقیت کسب و کارهای سنتی در فضای مجازی نیز نیازمند آزمون و خطا است. وی افزود: به نظر من تمام کسب و کارها به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی در فضای مجازی نیاز دارند؛ چرا که شبکه‌های اجتماعی بخش وسیعی از وقت و زندگی مردم را شکل می‌دهند و حضور در آن، به منزله حضور در یک بازار بسیار گسترده است، ولی نمی‌توان بطور مشخص تعیین کرد که این حضور برای چه نوع کسب و کارهایی مؤثر‌تر است. به همین دلیل برای اطلاع از موثر بودن یا نبودن ورود به این عرصه، کسب و کارها نیازمند آزمون و خطا هستند و نمی‌توان برای آن نسخه‌ی واحد پیچید یا تنها به تجارب کسب وکارهای دیگر در سایر نقاط دنیا تکیه کرد.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی، سهم فروش اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی در آینده قطعا بیشتر از حال خواهد شد، زیرا هم اکنون بسیاری از کانال‌ها و گروه‌ها یا نقش لینک دهنده به وب‌سایت‌های فروش را دارند یا آنکه راه‌های پرداخت غیرالکترونیکی را استفاده می‌کنند. از لحاظ فنی در آینده شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی با سرویس‌های مستقیمی که ارائه خواهند داد، باعث می‌شوند مردم بدون حضور در هیچ وب‌سایتی و از طریق همان کانال‌ها و گروه‌های اقدام به خرید کنند و در نتیجه خرید آسان‌تر و سریع‌تری را تجربه کنند.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که از نظر فرهنگی چالش پیش‌رو، الگوی رفتاری کاربران شبکه‌های اجتماعی است. تجربه نشان داده که یک الگوی سینوسی در رفتار کاربران در مواجه با بسترهای نوین وجود دارد که بخشی از آن به علت فیلترینگ بوده و بخشی به دلیل فضای جامعه و نیازی که در آن وجود دارد. این مسئله، حضور و سرمایه‌گذاری کسب و کارها را با ریسک زیادی مواجه می‌کند و از طرف دیگر نیز در آینده شبکه‌های اجتماعی به سوی کاربری واحد و حرفه‌ای خواهند رفت و باید افراد سیاست‌های مشخصی برای حضور کسب وکارشان در هر یک از آن شبکه‌ها و بر اساس نیازهای زمان و سیاست‌های آن شبکه اتخاذ کنند.

موضوع فیلترینگ

مهمترین مسئله که برای کسب و کارهای تلگرامی به وجود می‌آید این سوال است که اگر تلگرام فیلتر شود چه اتافق خواهد افتاد؟ هومن رضوانی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتمال فیلتر شدن تلگرام را بسیار اندک می‌داند، اما در مقابل عزیز بنی‌هاشمی، کارشناس توسعه بازار می‌گوید چنانچه فیلترینگ اجرا شود، مردم و فعالان بازار از ابزارهای ارتباطی دیگری استفاده خواهند کرد. رضوانی در این‌باره می‌گوید: اگر قرار بر فیلتر تلگرام بود، مرکز ساماندهی فضای مجازی برای ساماندهی کانال‌ها وارد گود نمی‌شد؛ نمی‌توان با فیلترینگ جلوی تکنولوژی را گرفت؛ اما می‌توان مدیریت هوشمندانه‌تری را در دستور کار قرار داد.

یک پیشنهاد برای شما:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری با * مشخص شده است. *